دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: دولت توجه ویژه ای به مسایل و مشکلات ایرانیان خارج از کشور دارد. 'محمدشریف ملک زاده' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در مورد چگونگی شکل گیری مرکز تلفن 2777، افزود: مرکز شبانه روزی 2777، برای رسیدگی به امور و مشکلات هموطنان مقیم خارج از کشور تاسیس و راه اندازی شده است تا به صورت شبانه روزی در خدمت آنها باشد. وی اظهار داشت: در طول سال های فعالیت دولت خدمتگزار، دیدگاه مسئولان دولت به ویژه نگاه رییس جمهوری درباره هموطنان مقیم خارج از کشور، به عنوان یک فرصت بزرگ و امتیاز ارزشمند در نیل به اهداف بلند ملت ایران بوده است .... دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور ادامه داد: با توجه به عزم راسخ مسئولان در استفاده از توانایی های ایرانیان و رسیدگی به مشکلات هموطنان خارج از کشور، شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با دستور رییس جمهوری و تحت نظارت مستقیم جانشین وی در شورا و دبیرکل شورا، اسفند ماه گذشته اقدام به تاسیس مرکز شبانه روزی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور کرد. دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: این مرکز، به منظور رسیدگی به مسایل و مشکلات هموطنان به طور متمرکز و با استفاده از کارشناسان ارشد نهادهای مختلفی مانند نهاد ریاست جمهوری ، وزارتخانه های امور خارجه، دادگستری، علوم، سازمان بازنشستگی و سازمان سرمایه گذاری تاسیس و راه اندازی شد. ملک زاده، ایجاد حس امنیت و برقراری ارتباط صمیمانه و مناسب با هموطنان مقیم خارج از کشور و نیز اعتماد سازی صحیح برای هموطنانی را که دل در گرو آبادانی و پیشرفت کشور دارند، از اهداف اصلی تاسیس مرکز شبانه روزی رسیدگی به امور ایرانیان مقیم خارج از کشور برشمرد. وی یادآورشد: تسهیل روند اداری و شناسایی و برطرف کردن خلا های قانونی و اداری برای هموطنان مقیم خارج از کشور و رسیدگی به مشکلات آنها در حداقل زمان ممکن، دیگر رویکرد عمده مرکز یاد شده است. ملک زاده در عین حال یادآور شد: با وجود ظرفیت کم نظیر هموطنان مقیم خارج از کشور، بانک اطلاعاتی جامع و مناسبی از ایرانیان خارج از کشور در هیچ یک از نهادهای دولتی و غیردولتی تاکنون تشکیل نشده است. دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد: جمع آوری اطلاعات اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی ایرانیان مقیم خارج از کشور، از دیگر اهداف تاسیس مرکز شبانه روزی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور است. وی اضافه کرد: مرکز شبانه روزی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور با برقراری ارتباط مستمر و مناسب، توانسته است به عنوان پل ارتباطی میان ایرانیان مقیم خارج و نهادهای مسئول در داخل کشور، بدون ساز و کارهای پیچیده اداری به فعالیت بپردازد. ملک زاده ادامه داد: رسیدگی به مشکلات اضطراری هموطنان در مواقع و مکان های خاص مانند فرودگاهها، مرزهای زمینی و دریایی و مشابه آنها نیز در دستور کار مرکز شبانه روزی رسیدگی به امور ایرانیان مقیم خارج از کشور قرار دارد و می تواند گام مهمی در ایجاد احساس آرامش و امنیت در آنها بردارد. به گفته دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، برای رسیدگی به مشکلات این دسته از هموطنان در مرکز شبانه روزی، نرم افزار اتوماسیون مخصوص با توجه به نیازسنجی گسترده صورت گرفته از مشکلات ایرانیان خارج از کشور و ساختار اداری داخل، توسط کارشناسان فنی مرکز به صورت اختصاصی و راهبردی تهیه و راه اندازی شده است. وی توضیح داد: با استفاده از تجربیات فنی کشورهای پیشرفته در ساختار اداری و با توجه به حذف کاغذ بازی بیهوده و زمان بر رسیدگی به مشکلات هموطنان مقیم خارج از کشور با حداکثر سرعت و در کوتاه ترین زمان ممکن، امکان پذیر است. دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در مورد چگونگی حضور و فعالیت کارشناسان مستقر در مرکز شبانه روزی 2777، یادآور شد: با توجه به نیازها و مشکلات ایرانیان خارج از کشور، اکنون کارشناسان در موضوع های مختلف از سازمان ها و وزارتخانه های مختلف در مرکز شبانه روزی مستقر هستند. به گفته وی، کارشناسان کنسولی ، حقوقی و قضایی، وزارت امور خارجه ، وزارت دادگستری، کانون وکلا، قوه قضاییه ، نهاد ریاست جمهوری ، اداره گذرنامه نهاد ریاست جمهوری ، حوزه وظیفه عمومی، امور گذرنامه و اتباع ، پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا و امور سجلی سازمان ثبت احوال کشور در این مرکز مستقر هستند. وی یادآورشد که کارشناسانی از وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه کارشناسان حوزه فرهنگی و رسانه ای از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در این مرکز حضور دارند. دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، ادامه داد: کارشناسانی نیز از سازمان های بازنشستگی کشوری، مرکز امور زنان نهاد ریاست جمهوری، کمیته امداد خمینی ( ره ) در مرکز رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور حضور دارند. ملک زاده با اشاره به دیگر اهداف مرکز 2777 رسیدگی به امور ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: این مرکز در قالب سامانه ارتباطی و تعامل بین ایرانیان مقیم خارج از کشور و مجموعه دستگاههای اجرایی ، نهادها، شرکت ها و مراکز خدماتی عمومی دولتی و خصوصی به شمار می رود . وی برقراری ارتباط صمیمانه و مناسب با هموطنان مقیم خارج از کشور، اعتماد سازی و ایجاد احساس امنیت و آرامش برای آنها و کمک برای حفظ و تقویت هویت ایرانی - اسلامی و تشکیل یک مجموعه متمرکز به منظور کاهش و حذف بوروکراسی و تسهیل امور و رسیدگی به مشکلات هموطنان در حداقل زمان از طریق دستگاههای اجرایی ذیربط را از اهداف راه اندازی سامانه یادشده عنوان کرد. دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، شناسایی توانمندی ها، استعدادها و تخصص های هموطنان خارج از کشور، ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب و گسترده از مشکلات و مسایل آنان و ارایه به نهادهای ذیربط برای برنامه ریزی و بهره برداری و حل مشکلات آنان ، شناسایی خلا های قانونی و اداری به منظور رسیدگی به مشکلات هموطنان خارج از کشور و ارزیابی عملکرد نهادهای مرتبط با آنها در روند رسیدگی و پاسخگویی به مسایل و مشکلاتشان را از دیگر رویکردهای کاری سامانه رسیدگی به امور ایرانیان مقیم خارج از کشور برشمرد. ملک زاده همچنین یادآور شد: روش های ارتباطی هموطنان با مرکز از طریق شماره تلفن چهار رقمی 2777 و پیش کدهای متناسب با محل تماس - داخل یا خارج کشور 0098212777- برقرار می شود و پس از دریافت تماس، کارشناسان پاسخگو، علاوه بر درج و ثبت آنلاین مشکل یا پرسش مطروحه از سوی متقاضی در شبکه رایانه ای و طبقه بندی موضوعی پرسش یا مشکل وی، ضمن ارایه راهنمایی، مشاوره و پاسخ اولیه، کد رهگیری به او ارائه می کند. به گفته وی، علاوه بر روش ارتباط تلفنی، ایرانیان مقیم خارج از کشور می توانند از طریق مراجعه حضوری، الکترونیکی و شبکه نمابر به شماره 00982122660793 و روش پست و همچنین از طریق Info@2777.ir ایمیل ، ارسال پیام کوتاه - سامانه پیام کوتاه 2777 - و وب سایت www.2777.ir امکان طرح موضوع ، درخواست های خود را به مرکز ارایه کنند.